vrijdag 20 april 2007

Voorbereidingen...

Uiteraard kan de lang gemaakte belofte tot een weblog vol met avonturen en overpeinzingen uit de Filippijnen pas 's nachts, zo'n 10 uur voor het daadwerkelijke vertrek waar worden gemaakt.
Maar hier is ze dan: bij deze zal ik proberen regelmatig iets te vertellen over mijn onderzoek en de situatie in de Filippijnen, met name de regio Mindanao, waar ik de komende drie maanden zal verblijven om onderzoek te doen.

De bedoeling is dat ik voor mijn studie een zogenaamde KAB(Knowledge, Attitudes and Behaviors)-studie zal doen naar de kennis en het gedrag van Filippijnse boeren omtrent pesticiden.
In de regio waar ik zal werken (Davao del Sur) maken de meeste boeren gebruik van extreem toxische pesticiden. Al eerder verrichtte onderzoeken hebben laten zien dat het hoge aantal doden in ontwikkelingslanden ten gevolge van pesticiden voor een groot deel wordt veroorzaakt door het verkeerde gebruik ervan.
Met mijn onderzoek hoop ik een beeld te kunnen creeeren van de kennis en het gedrag van de boeren en te kijken of dat van bepaalde factoren afhankelijk is, zoals geslacht, leeftijd of eerder doorgemaakte ziektes. Het is ook belangrijk om aan te tonen of de boeren wel voldoende zijn geinformeerd over de gezondheidseffecten en de juiste manieren van toepassing.
Het uiteindelijke doel is de beste manier te vinden waarop de boeren zouden kunnen worden ingelicht over pesticiden en het gebruik ervan. En natuurlijk dat ze dan allemaal de mogelijkheid krijgen om op zo'n veilig mogelijke manier hun pesticiden toe te passen waardoor er geen onnodige slachtoffers meer vallen. Maar goed.. Ik focus me voorlopig op het verkrijgen van de onderzoeksresultaten en daarna begint het redden van de wereld! :)
Ik ga uiteraard niet in m'n eentje de donkere paden van de bananenplantages betreden. Ik wordt bijgestaan door de NGO (non governemental organization) PANAP: Pesticide Action Network Asia & Pacifics (www.panap.net).

Hoewel mijn onderzoek alleen al ontzettend interessant is :), hoop ik ook meer over de situatie in de Filippijnen te kunnen vertellen. Op het moment gaat het namelijk niet zo goed met de mensenrechten in deze 'voormalige' kolonie van Amerika: sinds mevrouw Gloria Macapagal-Arroyo (GMA) aan de macht is, zijn er deze afgelopen 7 jaar al meer dan 800 politieke moorden gepleegd. Hoewel je er nooit iets over hoort, de Filippijnen is na Irak het gevaarlijste land voor journalisten om hun beroep uit te oefenen. In de aanloop naar de verkiezingen in mei lijkt het deze periode steeds onrustiger te worden, met als absolute dieptepunt de arrestatie van een van de belangrijkste oppositieleiders afgelopen maand.

Ok.. nu wordt het toch echt tijd om te gaan slapen en te dromen over het vliegtuig, dat mij in de ongelovelijk korte tijd van 12 uur naar de andere kant van de wereld zal brengen en me uit zal leiden in een volkomen verschillende omgeving, met andere kleuren, temperaturen en omstandigheden.... Philippines... here I come!

2 opmerkingen:

mariofr zei

Hoi Shadi,
veel succes daar in Mindanao. De Filippino's kennende ben ik er zeker van dat je er goed zal opgevangen worden en dat het een overgetelijke ervaring wordt.
Mario

ps: mogen we een link naar je blog op de intal-site plaatsen?

Noam zei

Hi dear:)

Have a great time at the Philippines and give me a call when you come back.

Kisses,
Noamcita

www.myspace.com/NoamVazana